Oralarda kimlər var:
Toğrul Nərimanbəyov
Səhifənin qonağı
Vidadi Paşayev Toğrul Nərimanbəyov haqqında. Arxivdən : “Qobustan” toplusu 1970-ci il
, ¹1,səh 32-35.
Toğrul Fərman oğlu Nərimanbəyov 1930-cu ildə
Bakıda anadan olub. Uşaqlıq illəri Orta Asiyada
keçib.
1950-ci ildə
Ə.Əzimzadə adına rəssəmlıq
məktəbini qurtarıb, sonra Litva Rəssamlıq
Akademiyasında təhsil alıb. 1954-cü ildən
bəri respublika və ümumittifaq sərgilərinin
iştirakçısıdır. Toğrul
ilk əsərlərində öz yaradıcılıq “mən”ini
axtarmış, yad təsirlərdən çox tez yaxa qurtara
bilmişdi. Azəri rəssamlığına təzə
nəfər, təzə hava gətirən bu vergili
fırça ustası, Sovet təsviri sənətində
“Yeni dalğa”nın ən parlaq nümayəndələrindən
biri kimi tanınır.
Nərimanbəyov rəssamlıq sənətimizi xaricdə
də ləyaqətlə təmsil edir. Fransa,
İtaliya, BƏR, Suriya, Çexoslovakiya, Macarıstan, ADR,
Rumıniya, Polşa sənətsevərləri Toğrulun əsərlərinə
bəlləddirlər və onun
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirirlər.
O, boya rəsmi
ustasıdır. Ancaq cizgi rəsmi, kitab qrafikası, divar rəsmi,
dekor sənəti sahəsində də dəyərli əsərlər
yaradıb.
Yaxın illərə qədər Toğrulu gənc rəssam
kimi tanıyırdıq. İndi o, Əməkdar incəsənət
xadimi, Xalq rəssamıdır. İndi
Toğrulun 39 yaşı var.
YAŞ
QIRXI HAQLAYANDA
–
Toğrul, niyə rəssam oldun?
– Yüz
yol, min yol gördüklərin – adamlar, evlər, ağaclar,
birdən elə dəyişir, elə təzələnir ki...
Bu dəyişkənliyi, bu işığı,
bu gözəlliyi göstərmək üçün özgə
bir yol varmı?
– Bəs
poeziya?
– Sən
canın, qoy oturmuşuq. Mən hara, şairlik
hara? Hərdən fırça sözə
baxmayanda cızma-qara eləyirəm. Yaxşı,
siz əhli-qələmlər neyləyirsiz, qələm
sözə baxmayanda?
– Bəs,
musiqi?
– Hə...
musiqi rənglərin səsidir. Elə ki, ilişdin, bir ağız oxu. Öz səsində
üz, öz səsində çim, yüngülləş! Sən heç öz səsində yuyunmusanmı?
Deyirlər, gur səsi var Toğrulun. Düzü
eşitməmişəm, oxuduğunu görməmişəm.
Ancaq çox görmüşəm
oxuduqlarını. Biri heç yadımdan
çıxmır. Adı “Muğam”dı.
“Muğam”
Hər şey adamın ovqatından asılıdır. Rənglərin
istisi, soyuğu da.
Ən isti rəngin qan-qırmızı alovunda
üşüyə bilərsən, ən soyuq rəngin
sazağı könlünü isidər, ən sakit rəng elə
çığırar ki, qulaqların cingildəyər.
Ovqatının yaxşı vaxtında bu lövhəyə
baxasan, yaxşı-yaxşı baxasan. Çizgi
görünməz, boya bilinməz, çalar duyulmaz. Nəsə
eşidərsən; bir az tar səsinə
oxşayar, bir az insan səsinə. Bir ağız layla, bir əsim
külək, bir dalğa güləş... Yox, heç biri! Yox, hamısının qarışığı.
Sonra ürəyində anımlar, duyumlar tərpənər. Unutduğun
tanışlar... Çit donun ətəyi, qaranlıqdan gələn
pıçıltı...
Rəngdirmi, səsdirmi? Bəlkə ətirdi?
Heç biri... Hamısı. Bəlkə daddır? Tamarzı olduğun,
ancaq unutduğun tanış dad... Süd,
dodaq...
Ana südünün dadı, ilk öpüşün
dadı kimin yadındadır?
Könül yaddaşı gərəkdir.
Könlünün yaddaşı olsa, kətanın
hansı muğam üstə kökləndiyini,
fırçanın hansı muğam üstündə oxuduğunu
da xatırlaya bilərsən.
Hər şey rəssamın ovqatından
asılıdır.
Yoxsa kəl buynuzu insanla eyni rəngdə, eyni materialdan
yonulmuş kimi görünərdimi?
“PİROSMANİ”
O boyda
Tiflisdə tək idi, kimsəsizdi. Milliyyətini,
nə məzhəbə qulluq elədiyini, hardan gəlib-getdiyini
bilən olmazdı. Bu dahiliyindən xəbərsiz
dahini hamıdan yaxşı meyxana sahibləri
tanıyırdılar. Bir şiş kabab,
bir buynuz çaxır bəsi idi. Meyxanananın
divarları gül açacaqdı...
İşini qurtaranda əllərini üstünə silər,
çaxır ləkələrindən rəngi sumağıya
çalan mizin arxasına keçərdi. Boşalmış
kəl buynuzu kimi yanpörtü düşüb qalardı.
Təklik...
Min-min adam içində də tək qala
bilərsən. Toğrulun da belə günləri,
belə saatları olur. Belə vaxtlarda
“fırça sözə baxmır”, belə vaxtlarda oxumaq
olmur, belə vaxtlarda “cızma-qara eləyirsən”. Rəssamın köhnə, sapsarı kağız
üstə qalmış tənhalığı. Bəlkə,
Toğrul bu misraları “Pirosmani” lövhəsini çəkəndə
yazıb:
Divar
dörd
Döşəmə
tək
Mən –
tək
Tavan tək
...Pirosmani
təkliyin tamını yoxlayırmış kimi
çaxır dolu buynuzu dodaqlarına yaxlaşdırar, bir
qurtum alıb, gözlərini yumardı.
“Bu üzüm şirəsi torpağın ətrini
canına hopdurub. Bu kəl buynuzu da torpaq rəngdədir.
Bir vaxt cüt idi, indi təkdir. Bu buynuzun yiyəsi torpağa qarışana qədər
nələr çəkdi, Allah bilir. Kəl
getdi, buynuz qaldı. Bir insanın dərdini min kəl
çəkə bilməz... Çəkmə,
çəkə bilməzsən...Mən də torpağa
qarışasıyam, kəl buynuzu da. Kimin ömrü
uzun olacaq?Onu da yaradan var, məni də. Ancaq o cansızdı, o yarada bilməz. Yaratdıqlarım məndən çoxmu
yaşayacaq?”
– Toğrul,
taleyindən razısanmı?
–
Narazılıq eləməyə heç bir əsasım
yoxdur. Rəssam olmaq istəyirdim, oldum. Bir qız bəyəndim, evləndim (Onu
tanıyırsız – heykəltəraş Elmira Hüseynova).
Atayam. Əsmərimin 8
yaşı var. Bircə gileyim ondadır ki, vaxt yaman tez
ötüb keçir. Bir vaxt qızım
yaşımdaydım... Elə bil dünən
idi. Gözünü yumub açırsan,
qırxı nə vaxt haqladın, xəbərin olmur.
– Yaş
qırxı haqlayanda adam çoxmu dəyişir?
Sənətə, həyata 10 il bundan
qabaqkı baxışınla indiki arasında fərq hiss eləyirsənmi?
– Yaş
qırxı haqlayanda... Hər şey
başqalaşır, birinci növbədə mizan-tərəzi.
Fikirləşirsən: dəyərli nədir, dəyərsiz
nə? Bu dünyaya niyə gəldin, səndən nə
qaldı?Yaş qırxı haqlayanda nədənsə
təbiətə daha yaxın olmaq istəyirsən. Şəhərdə, uca evlər əhatəsində,
asfalt üstündə, beton üstündə gəzib
dolanırsan, görürsən, ürəyində həsrət
gizildəyir; dəniz həsrəti, torpaq həsrəti.
Bilirsən ki, bu torpağın oğlusan,
borclusan bu torpağa, bu torpaqdır axır yerin.
– Rəssamlıq
sənətində torpağa bağlılığı,
başqa sözlə desək, milliliyi nədə
görürsən?
–
Düşüncə yönündə, emosiyalarda. Hər xalqın öz təfəkkür tərzi
var. Rəssamlıq da düşüncədir, fikirdir,
emosiyadır. Stillər, cərəyanlar,
modalar dəyişir. Emosiyalar qocalmır.
Xalqımız obrazlı düşünür,
demək bu xalqın rəssamı da gərək şair olsun.
Əlbəttə, şeir yazmaq vacib deyil. Gərək cizgilərin, boyaların şairi olasan.
“BUZOVNA”
Həyatın dəyişkənliyini, zamanın əbədi
axınını necə fırçaya alasan, necə
göstərəsən? Dəniz, balıqlar, günəbaxanlar...
Dəniz
sahilə can atır, çarhovuzdakı balıqlar dənizə,
günəbaxanlar işığa, günəşə... Qəribə karuseldir.
Bu da son yaxılar. Lövhə hazırdı. Ancaq çizgilər, boyalar rəssamın ürəyindən
keçənlərin hamısını aça bilmədi.
Rəssam,
adətən bədii əsərlərə illüstrasiya
çəkir, başqa sözlə, şeirdən şəkil
yaranır.Hərdən tərsinə də olur:
Dənizə qovuşmaq həsrətilə
balıqlar çarhovuzda dolanır.
Günəşə
qovuşmaq həsrətilə
günəbaxanlar bütün günü
yanır,
boylanır.
Torpağa
qovuşmaq həsrətilə
dəniz
dalğa-dalğa
çırpılır sahilə.
– Təbiətdəki
bu çırpınışı, dəyişkənliyi, bu əbədi
axını boya rəsmində fəlsəfi süjet qurmadan
açmaq olarmı?
–
Olmağına olar. Ancaq oğul istəyirəm
öhdəsindən gəlsin. Rənglərin
gözəgörünməz savaşını, işıqla
kölgənin mübarizəsini duymaq, qavramaq asandır, ifadə
eləmək çətin. Ən kövrək
çiçək də vuruşur. Küləklə,
quraqlıqla, ətrafdakı boyalarla. Bunu hamı görə
bilər, hünər odur ki, göstərəsən... Zərif bir çiçəyin gücünü,
adi nar kolunun qüdrətini.
– Nar
demiş, yaxşı yadıma saldın. Toğrul,
heç səndən soruşan olmurmu ki, bu narda nə
tapmısan, əl çəkə bilmirsən? “Göyçay bağlarında” – nar.
Natürmort çəkirsən – nar, sevinci, səadəti
fırçaya alırsan – nar, “Muğam” – yenə nar!
–
Soruşurlar, hələ bir az o yana da
keçirlər: – Balam, bu boyda da nar olar? Qovun,
qarpızdı bəyəm? Neçə dəfə
qəsdlənmişəm, narı balaca çəkim, olmur ki,
olmur. Elə bil, fırçadan şirə
çəkir. Torpaq üstündə
günəşi necə içirsə, kətan üstündə
alqırmızı boyaları da, eləcə canına
hopdurur, şişdikcə şişir. Bax,
bu möcüzəyə görə nardan əl çəkə
bilmirəm. Düzünə qalsa, heç
əl çəkmək istəmirəm də. Həyatdan
möcüzə o qədər azdır ki...
– Minillik
tapdaqdan bərkimiş sənət yolunda ensiz də olsa, yeni
bir cığır açmaq, nəsə təzə, təkrarsız
bir şey yaratmaq özü möcüzə deyilmi?
–
İbtidai sənətdən son nəslin yaratdıqlarına qədərki
yolu 10-15 ilə keçmək olur, möcüzə budur! Ənənəni qırmaq üçün gərək
keçmişi yaxşı biləsən, nəyi
qırdığını, niyə
qırdığını əməlli-başlı dərk
eləyəsən. “Babam mənə kor
deyib...” prinsipi ilə novatorluq iştahına düşmək
olmaz. Keçmişi öyrən, bu
günə çat, sonra buyur, gələcəyə
addımla. Əsl yeniçilik yolu budur!
“QONAQLIQ”
– Ay ev yiyəsi, ay ev yiyəsi!
– Kimsən
ay qardaş?
– Allah
qonağı.
– Allaha da
qurban olum, qonağa da.
“Vaxtsız qonaq kisəsindən yeyər” – deyiblər. Bizlərdə
hələ heç kimin qonağı kisəsindən yeməyib.
Vaxtlı-vaxtsız. Biz atalar
sözlərinin çoxunu hərfi mənasında qəbul eləyirik.
Nahaq yerə, lap hanaq yerə. Qonağın kisəsinə eyham, duzlu bir
zarafatdır, deyib-gülmək üçün bəhanə
idi.Süfrə salınardı. “Allah verəndən”
düzülərdi. İpək yorğan-döşək
döşənərdi evin dörd başına.Səhər ev yiyəsi doqqaz başında həmişəkindən
bir az ötkəm, bir az gümrah görünərdi. Zarafat deyil, kişinin qonağı var idi.
–
Qonşu, kim idi qonağın?
– Allah
qonağı.
– Hardan gəlib,
hara gedirdi?
–
Soruşmadım...
Toplumuzun üz qabığındakı şəklə
bir də baxın. Nə bayramdır, nə nişan nə
toy. Adicə qonaqlıq məclisidir. Bu boya, fiqur, duyum əlvanlığına
yaxşı-yaxşı baxın ki, rəssamı və
bir-birimizi başa düşək.Realizmi fotoçuluqdan
ayıra bilməyənlər, Təbriz miniatür məktəbinin
ölməz ənənələrindən xəbərsiz
olanlar ağız büzə bilər. Bəlkə: “Bu rəssamı
kəndə göndərmək lazımdır, gedib həyatı
öyrənsin”, –
deyənlər də oldu. Beləsindən soruşsan ki: – Niyə, balam, nəyi xoşuna gəlmir?
– üyüdüb tökəcək:
– Aləmi
qatıb-qarışdırıb bir-birinə. Bu
nə vurhəşirdi? Qanı da
“buyur-buyur” qurtarmış, zurna-balaban fəqan eləyir,
çay dəstgahı
yığışdırılmamış plov gəlir, qoyun
soyulmamış kabab çəkilir. Harda
görünüb ki, bunun hamısı bir vaxtda olsun?
– Behzad,
Ağamirək, Soltan Məhəmməd fırçası
yazı qışla görüşdürərdi, qarı
yağışla. Avropa rəssamları – Faustun
sələfləri və xələfləri min illər boyu
hansısa bir anı dayandırmaq istəyirlər. Bizim baba rəssamlar zamana, məkana məhəl
qoymadan, bir-birindən uzaq düşmüş ayları, illəri
kətana köçürüblər. Bir
lövhədə meyvəni çiçəklə,
beşiyi qəbirlə görüşdürüblər.
Vaxtı dayandırıblar. Həmişəlik.
SON
SÖZ
Anan fransız qızı da olsa, göbəyin Təbrizdə
basdırılıbmış.
Vilnüsdə Nikenas kimi sənətkardan dərs
aldın, kimliyini unutmadın.
Bütün dünya sənətini axtardın,
araşdırdın, özünü tapdın.
Sən dünənimizdən gələn bir yolun
yolçususan.
Səfərin uğurlu olsun!
Sən bizim bugünkü sənətdə
daşını Təbrizdən gətirdiyin təzə bir
binanın bünövrəsini qoyursan.
İşin
avand olsun!
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 22 iyun.- S.23.